
Geen keuken staat geheel op zichzelf
Column
Louise O. Fresco
In de Black Lives Matter-beweging is voedsel nog weinig aan de orde gekomen. Terecht zei Hassnae Bouazza onlangs (4/7) dat voedsel politiek is . Ze wees daarbij op het belang van de West-Afrikaanse cultuur en gerechten in de Verenigde Staten. Er is zeker wat betreft gerechten de nodige overdracht geweest als gevolg van de slavenhandel uit Afrika, maar de geschiedenis is veel fascinerender dan een eenvoudig eenrichtingsverkeer.
Bijna alles wat nu als authentiek Afrikaans of ‘zwart’ wordt gezien, komt van elders, met als belangrijkste uitzondering enkele giersten, teff, arabicakoffie, een aantal groentes en een type yam. De huidige Afrikaanse caloriegewassen zoals maïs, pinda’s, aardappel en cassave kwamen oorspronkelijk uit Midden- en Zuid Amerika, banaan uit Nieuw-Guinea.
Neem de zoete aardappel (vaak verward met yam) die Bouazza noemt als typisch zwart-Amerikaans soul food. De botanische oorsprong van de zoete aardappel is wat omstreden: misschien stamt hij uit Midden-Amerika, misschien ligt de oorsprong zuidelijker. Het gewas lijkt voor het eerst gebruikt te zijn in Peru, drie millennia geleden. Het zijn Spaanse en Portugese handelaren geweest die vanaf de 16de eeuw stekken van zoete aardappel over de wereld verspreid hebben. Naar Afrika, maar vooral naar China waar zelfs een secondaire genetische variatie is ontstaan. En dat is maar de helft van het verhaal. Minstens duizend jaar voordien waren de zoete aardappelen al naar Polynesië en Nieuw-Guinea overgebracht. Kippen volgden de omgekeerde weg, van ZuidoostAzië naar de Amerika’s en Afrika, en daarvoor ook naar Polynesië.
Cassave is meegekomen met terugkerende slaven en met Portugese handelaren van Zuid-Amerika naar Afrika. Niet één keer, maar wel drie keer, wat bewezen wordt door de drie uiteenlopende bereidingsmethoden. Omdat cassave een glucoside bevat dat onder invloed van een enzym giftig blauwzuur kan afsplitsen, moet de wortel eerst bewerkt worden, via raspen, uitspoelen of fermenteren. De manier waarop dat gebeurt, verschilt per introductiegebied.
Sinds het begin van de landbouw is er dus sprake van voortdurende en herhaalde invoer, uitwisseling en opnieuw uitvinden van gewassen en bereidingen. We weten nu van alle soorten planten en dieren die wij regelmatig consumeren waar en wanneer zij het eerst zijn gedomesticeerd (in gebruik genomen en daardoor veranderd ten opzichte van hun wilde verwanten). Dankzij moderne genetische technieken kunnen we vrij precies nagaan wat er vervolgens is gebeurd, met name na de mondialisering die is ingezet door de ‘ontdekking’ van de Amerikaanse continenten in 1492.
In de grote tentoonstelling over slavernij in het Rijksmuseum volgend jaar zou het verhaal over de geschiedenis van voedsel niet misstaan. Het nieuwe hoofd geschiedenis, Valika Smeulders, verwijst in de Volkskrant (2/7) naar de rijst die vrouwen meenamen uit Afrika. Dat was de zogenaamde ‘zwarte’ rijst, Oryza glaberrima , die 3.500 jaar geleden in Afrika is gedomesticeerd. Daarnaast kende Suriname uit Afrika Oryza sativa , oorspronkelijk afkomstig uit China. Die laatste soort arriveerde via een omweg opnieuw via migranten uit Zuidoost-Azië.
Voedsel is veel mondialer dan we denken. Iedere ‘authentieke’ keuken is schatplichtig aan eeuwenlange culturele uitwisseling. Dat geldt zeker voor Europa, het continent waar eigenlijk nauwelijks planten zijn gedomesticeerd. Maar ook voor Afrika. Er zijn maar weinig echte black crops als je ‘black’ interpreteert als oorspronkelijk Afrikaans. Als black staat voor niet-Europees, zijn alle belangrijke gewassen black. Black crops matter, voor ons allemaal.
Deze column verscheen op 13 juli 2020 in NRC Handelsblad
- Columns NRC
- 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008
- De meest recente column
Dramatisch doen over de planeet lost niets op
kunt u nu lezen in NRC Handelsblad
Twee weken na publicatie zijn de columns hier te lezen - Toon me je klerenkast en ik zeg je wie je bent30 nov 2020
- Verbeelding helpt het ondenkbare dromen16 nov 2020
- Universele rouw is evolutionair begrijpelijk02 nov 2020
- Versoepel de EU-regels voor crispr-cas19 okt 2020
- Biodiversiteit is ook een morele toetssteen05 okt 2020
- Gebrek aan empathie ondermijnt Nederland21 sept 2020
- Het gepersonaliseerde studiepakket komt7 sept 2020
- Oertijd is te complex voor theorietjes24 aug 2020
- De overheid creëerde het coronaverzet zelf10 aug 2020
- Honger is oplosbaar – maar niet overal27 juli 2020
- Geen keuken staat geheel op zichzelf13 juli 2020
- De canon: zo ziet Nederland zichzelf dus29 juni 2020
- Kunst doet nooit wat de samenleving eist15 juni 2020
- We laten ons niet nog een keer verrassen18 mei 2020
- Als het recht op vraag of antwoord ontbreekt 04 mei 2020
- Wat een tijd om te mogen (be)studeren20 apr 2020
- Protectionisme op de voedselmarkt: funest06 apr 2020
- Onze overwinningen zijn altijd tijdelijk 23 mrt 2020
- Grijp coronavirus aan als leerproces09 mrt 2020
- Weg met apathie van white man’s burden24 feb 2020
- Poldermodel not fit? Customize or do away10 feb 2020
- Een :-) zegt níet meer dan duizend woorden27 jan 2020
- Wie zou Rembrandt vandaag schilderen?13 jan 2020