
Kunst doet nooit wat de samenleving eist
Column
Louise O. Fresco
Hoe zal deze pandemie zijn weerslag vinden in de kunst? Je kunt je van alles voorstellen: een eenzaam Wachten op Godot in het verzorgingstehuis, een hartverscheurende pas de deux op anderhalve meter afstand, een Sacre du Printemps met een tachtigjarige, een Herinnering uit het Ondergrondse, een spiegelende holle aarde à la Anish Kapoor, escapisme in de vorm van idyllisch borduurwerk of een stratosferische mensloze samenleving.
Maar dit is grotendeels onzin. Kunst laat zich niet sturen en bestaat niet uit gelegenheidswerkjes of na-apen van het verleden. Waarschijnlijk laat deze pandemie zijn sporen pas in de loop van decennia achter en in vormen die niet zonder meer traceerbaar zijn. De kern van kunst is zelden letterlijk en bijna altijd meerlagig en ambigu.
Wie oproept tot meer steun voor de kunsten, moet zich dit realiseren. Kunstenaars doen niet wat de samenleving hoopt of eist. Ook niet in tijden van crisis. Het is eerder omgekeerd. Ook de kunsten zijn nu in nood. De terechte zorg over de huidige recessie in de cultuursector verleidt tot economische argumenten om kunst te financieren. Kunst zou toeristen opleveren en goed zijn voor het vestigingsklimaat en wie weet confronterende scenario’s voor de toekomst bieden. Dit soort utilitaristisch redeneren is riskant en miskent het ware karakter van kunst.
Dat wil niet zeggen dat kunst pas kunst is als er geen sprake is van direct nut. De geschiedenis van de kunsten laat zien dat het grootste deel van de menselijke geschiedenis kunst juist functioneel was. Ter ere van goden en koningen of ter bevestiging van de status van de adel en later de gegoede burgerij, als vermaak of juist als verzet – er is bijna altijd wel een andere dimensie dan alleen l’art pour l’art. Dat we na zo veel eeuwen niet meer zien wat de rol van de opdrachtgever was, doet daar niets aan af.
In deze tijd is het economische argument als basis van financiering van de culturele sector kortzichtig. Het is valide om na te denken hoe je de toewijzing van publieke fondsen tussen ongelijksoortige sectoren kunt vergelijken. Waarom meer naar kinderdagverblijven en minder naar musea, ja, dat vraagt om uitleg.
Maar de echte discussie moet zich richten op waarom kunst voor de lange termijn, ja voor altijd financiering verdient. En dat is omdat maatschappelijke welvaart uiteindelijk altijd voortkomt uit radicaal nieuwe ideeën, van hygiëne of de AOW tot quantumcomputers. Die ideeën komen via een zichzelf versterkend maar onstuurbaar en ongrijpbaar proces uit kunst, design en wetenschap.
Daarbij is de blootstelling aan kunst essentieel voor individuele creativiteit. Kunst biedt afleiding in de diepste betekenis van het woord: als iets wat de geest afleidt om lateraal, dus anders, te denken, om uit je ooghoeken te kijken. Je in slow motion laten afleiden, nieuwe paden bewandelen, het leidt tot kruisbestuiving.
Iedereen die wel eens intensief creatief is, herkent het gevoel dat alles wat je leest, ziet, hoort en ervaart relevant is voor waarmee je bezig bent. Kunst is een integraal deel van onze individuele en maatschappelijke verbeeldingskracht.
Als de overheid stuurt op nut levert dat zelden doorbraken op. Wel toepassingen en die onderschat ik niet. Maar een weerbare samenleving die bestand is tegen grote schokken kan niet zonder vrij denken, vrije kunst en ongebonden wetenschap. Net zoals wij ons land vanzelfsprekend beschermen met dijken en waterwerken, moeten wij onze collectieve creativiteit beschermen met een Deltaplan.
Kunst, moet je constateren, houdt een samenleving levend.
Deze column verscheen op 15 juni 2020 in NRC Handelsblad
- Columns NRC
- 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008
- De meest recente column
Dramatisch doen over de planeet lost niets op
kunt u nu lezen in NRC Handelsblad
Twee weken na publicatie zijn de columns hier te lezen - Toon me je klerenkast en ik zeg je wie je bent30 nov 2020
- Verbeelding helpt het ondenkbare dromen16 nov 2020
- Universele rouw is evolutionair begrijpelijk02 nov 2020
- Versoepel de EU-regels voor crispr-cas19 okt 2020
- Biodiversiteit is ook een morele toetssteen05 okt 2020
- Gebrek aan empathie ondermijnt Nederland21 sept 2020
- Het gepersonaliseerde studiepakket komt7 sept 2020
- Oertijd is te complex voor theorietjes24 aug 2020
- De overheid creëerde het coronaverzet zelf10 aug 2020
- Honger is oplosbaar – maar niet overal27 juli 2020
- Geen keuken staat geheel op zichzelf13 juli 2020
- De canon: zo ziet Nederland zichzelf dus29 juni 2020
- Kunst doet nooit wat de samenleving eist15 juni 2020
- We laten ons niet nog een keer verrassen18 mei 2020
- Als het recht op vraag of antwoord ontbreekt 04 mei 2020
- Wat een tijd om te mogen (be)studeren20 apr 2020
- Protectionisme op de voedselmarkt: funest06 apr 2020
- Onze overwinningen zijn altijd tijdelijk 23 mrt 2020
- Grijp coronavirus aan als leerproces09 mrt 2020
- Weg met apathie van white man’s burden24 feb 2020
- Poldermodel not fit? Customize or do away10 feb 2020
- Een :-) zegt níet meer dan duizend woorden27 jan 2020
- Wie zou Rembrandt vandaag schilderen?13 jan 2020